Een nieuw Nederlands stuk over de kracht van een verloren liefde die zich na dertig jaar opnieuw doet gelden. Parijs 1942. Twee jonge gelieven nemen op het Gare de Lyon afscheid van elkaar. Zij stapt op de trein naar Marseille om van daaruit per boot te proberen Marokko te bereiken. Hij speelt een belangrijke rol in het verzet en voelt zich verplicht in Parijs te blijven. Aan het eind van de oorlog hopen ze elkaar op het zelfde Gare de Lyon weer te ontmoeten. Maar het leven loopt anders. Pas dertig jaar later zien zij elkaar als getrouwde mensen terug. Het weerzien is emotioneel en eindelijk wordt duidelijk waarom ze zo lang van elkaar gescheiden zijn gebleven. Hun hereniging krijgt een dramatische wending als de vrouw een onvoorstelbare ontdekking doet. Gare de Lyon is een stuk over de kracht van de liefde en over de pijn van gemiste kansen.
Deze voorstelling beleeft in de periode 16 april 2016 t/m 4 mei 2016 in Apollo First Theater een serie try- outs en wordt vervolgens gehermonteerd voor grotere zalen.Een nieuw Nederlands stuk over de kracht van een verloren liefde die zich na dertig jaar opnieuw doet gelden.
Acteurs: Jette van der Meij, Bartho Braat
Onder de speeldatums vindt uw recensies van Gare de Lyon.
Datum | Tijd | Plaats | Reserveer |
---|---|---|---|
03/03/2017 | 20.30 | Hoofddorp | De Meerse |
13/03/2017 | 20.30 | Lisse | Floralis |
15/03/2017 | 20.30 | Lelystad | Agora Theater |
18/03/2017 | 20.30 | Amsterdam | DeLaMar (Première) |
19/03/2017 | 14.30 | Enschede | De Kleine Willem (Wilminktheater) |
28/03/2017 | 14.00 | Stadskanaal | Geert Teis |
06/04/2017 | 20.15 | Roden | De Winsinghhof |
09/04/2017 | 15.00 | Heerenveen | Posthuistheater |
11/04/2017 | 14.00 | Roosendaal | De Kring |
13/04/2017 | 20.30 | Leeuwarden | De Harmonie |
19/04/2017 | 20.30 | IJsselstein | Fulco |
20/04/2017 | 20.30 | Amstelveen | De Griffioen |
26/04/2017 | 20.15 | Rijswijk | Rijswijkse Schouwburg |
30/04/2017 | 15.00 | Winschoten | De Klinker |
02/05/2017 | 20.00 | Steenwijk | De Meenthe |
04/05/2017 | 21.00 | Almelo | Hof 88 |
06/05/2017 | 20.15 | Etten-Leur | Nieuwe Nobelaer |
18/05/2017 | 20.00 | Bergen op Zoom | De Maagd |
Bron: Leeuwarder Courant - Hans Brans
Producente en schrijfster Wies Venmans hoorde in een nachtelijke stationsrestauratie het levensverhaal van een gestrande medereizigster.
In dat verhaal speelde eveneens een station, het Gare de Lyon in Parijs, een cruciale rol. Het ging over twee levens die elkaar misliepen en vormde uiteindelijk de basis van een toneelstuk dat regisseur Ad de Bont verwerkte tot een indrukwekkende voorstelling. Alleen al door die twee omvattende, met elkaar verweven levenslijnen roept de voorstelling een ingehouden melancholie op, zonder overigens een tel sentimenteel te worden. Jette van der Meij en Bartho Braat spelen de verliefde Parijzenaars Rachel en Gérard, en her en der nog enkele kleinere rollen. Als Parijs bezet wordt door de Duitsers wordt hun romance wreed verstoord, want Gérard raakt bij het verzet betrokken en Rachel moet als jodin de stad ontvluchten. Op het Gare de Lyon spreken ze af elkaar daar na de oorlog weer te treffen. Uiteindelijk gebeurt dat ook, maar liefst dertig jaar later. Tussen afscheid en hereniging speelt zich de voorstelling af, die even gefragmenteerd is als hun gebroken levens.
Na het gedwongen, pijnlijke afscheid volgen we beurtelings hun lotgevallen. De ontsnapping van Rachel mislukt, ze duikt onder, wordt betrapt en in een kamp misbruikt. Gérard ziet hoe zijn strijdmakker wordt gedood en zijn groep gedecimeerd. Door de chaos na de oorlog, geraakt Rachel bij familie in de Verenigde Staten en ook Gérard overleeft beschadigd de jaren van verschrikkingen. Na jaren vergeefs wachten trouwen ze met een ander, zonder elkaar evenwel te kunnen vergeten. De Bont heeft gezorgd voor een voorstelling met vaart en variatie, waarbij het publiek aan de lippen van de spelers hangt. Goed gekozen liederen wisselen de scènes af, die soms gepaard gaan met stomme zwart-witfilmbeelden, waarin de vertelde gebeurtenissen bijna letterlijk een plek krijgen. Ontroerend zijn de momenten waarop de echtgenote van Gérard hem probeert te beschermen tegen zijn verleden en van de Amerikaanse echtgenoot van Rachel, die het gemis van haar grote liefde accepteert. Een enkele keer zou je willen dat een scène wat langer duurde en de vertelling iets minder fragmentarisch was, maar desondanks is de tragiek voelbaar van begin tot eind.
origineel, leeuwarder courantBron: Dagblad van het Noorden - Jacques J. D'Ancona
Praat over de Tweede Wereldoorlog, schrijf en zing erover. Hij is niet voorbij. Kom met verhalen, volg het gebod van Van Randwijk. Wies Venmans heeft dit begrepen. Het script voor de theaterproductie Gare de Lyon ontleent zij aan wat een vrouw
haar ruim veertig jaar geleden vertelde, toen ze gestrand waren op een station van een stadje in Zuid-Frankrijk en daar de nacht moesten doorbrengen. Personen, omstandigheden en details berusten volstrekt geloofwwardig op een verzinsel van
de waarheid.
Centraal staan twee geliefden, een vrouw en een man. Ze wonen in het door razzia's en een opbloeiend antisemitisme gefolterde Parijs. We leven aan het begin van de jaren veertig. Gerard maakt deel uit van een verzetsgroep, Rachel daagt hem uit,
bits, en toch met luchthartigheid. Het is hun laatste avond samen. Hij vertrouwt de situatie niet langer en moet haar in veiligheid brengen. Voordat ze op de trein naar het zuiden stapt, spreken ze af dat ze elkaar terugzien op een eerste
dinsdag van een nieuw kwartaal op het station van Lyon. Wanneer? Een goede vraag. Na de oorlog...
Alles wat er na dit afscheid gebeurt, past in het invulmechanisme van wat er in dertig jaar passeert aan ervaringen, eenzaamheid en ozekerheid. Er is geen barriere die de stroomversnellingen keert. Wies Venmans deponeert de geschiedenis in beschrijvingen
en dialogen. Ze voert daarnaast zes andere personages in. Niet dat ze het verhaal oppimpt, ze houdt het sober, wars van overkokende tragiek. Hoewel, dat vreet in wonden, de jacht op nieuw geluk en stabiliteit. En wat kwelt, is de bange droom
van Gerard om op een gegeven moment op een verlaten perron te staan.
Bartho Braat geeft diens verlangen naar rust mooi, terughoudend weer. Jette van der Meij zit als Rachel met het gegeven dat ze als zangeres een deel van het decor aan liedjes en songs mee moet slepen. Dat kan ze. En ze staat waar ze staat: de
vracht aan overtollig muzikaal materiaal zal zij niet verzonnen hebben. Bij wat er is aan ontwikkelingen, had regisseur Ad de Bont er gerust in mogen schrappen. Ook met filmbeelden (hoe authentiek ook) hadden ze zuiniger om kunnen springen.
Dit neemt niet weg, dat het een met veel zorg en durf gemaakte voorstelling is en zeker niet de 'zoveelste'. Wat er verteld wordt is - zeventig jaar na de oorlog - nog steeds van belang. Gruwelijk, dat wel. En ook breekbaar, subtiel. Functioneel
theater.
Bron: het Parool - Sander Janssens
Dertig jaar lang sleept Gerard zich elke eerste dinsdag van het nieuwe kwartaal om klokslag twaalf uur naar het Parijse station Gare de Lyon, in de hoop zijn jeugdliefde Rachel daar weer te zien. Hij was verzetsstrijder in de oorlog, zij jodin. Om de razzia’s in 1942 te ontvluchten, moest ze noodgedwongen Parijs verlaten. Hij zette haar op een trein naar Marseille, richting Marokko. Ze spreken af om na de oorlog elke eerste dinsdag van het nieuwe kwartaal naar het Gare de Lyon te komen, net zo lang tot ze elkaar weer hebben teruggevonden.
Gare de Lyon is een nieuwe toneeltekst die Wies Venmans schreef op basis van een waargebeurd verhaal dat ze hoorde in de Spaanse grensgemeente Portbou, over een jonge vrouw uit Marseille die pas op latere leeftijd hoorde van haar joodse afkomst. Venmans bedacht het verhaal van haar ouders. Hoe haar moeder, een Parijse jodin, net zwanger, richting Marseille vlucht en in kamp Joffre beland. Ze bevalt van een dochter en moet haar noodgedwongen afstaan. Ze hebben elkaar nooit meer teruggezien.
Venmans schreef een filmische toneeltekst, die voortdurend schakelt tussen tijden en locaties. Zo volgen we parallel het leven van Gerard en dat van Rachel, die beiden uiteindelijk een nieuwe liefde vinden en trouwen; hij nog steeds in Parijs, zij na jarenlange omzwervingen in Los Angeles.
Jette van der Meij en Bartho Braat verrassen met mooi, ingetogen spel als de twee door oorlog getekende geliefden. Subtiel schakelen ze in de vele dubbelrollen die ze moeten spelen, met net een andere mimiek, stemgebruik of fysiek. Gelukkig geen grote, opzichte transformaties: hooguit met een ander hoedje of een zonnebril, wat eigenlijk al overbodig is. Mooi bijgevolg van het dubbelen van de rollen is bovendien dat je ook in de nieuwe liefdes die Rachel en Gerard na de oorlog vinden, de sporen van hun jeugdliefdes terugziet.
Ook in de grote sprongen in tijd en ruimte weet regisseur Ad de Bont een sterke soberheid te bewaren: door de acteurs ineens hard te laten schakelen zitten we meteen in een andere situatie.
In schril contrast met deze fijne, geabstraheerde theatraliteit, staat het grote projectiescherm op de achterwand, waar voortdurend van alles op te zien is. De voorstelling is gelardeerd met historische filmfragmenten die ons ten overvloede uitleggen of we in een trein, een dorpsstraatje of aan de voet van de Eiffeltoren staan. Die beelden zijn weliswaar mooi opgeduikeld door Michael Helmerhorst, maar leiden eerder af dan dat ze iets aan het verhaal toevoegen. De Franse sfeer, de ritmische cadans van een trein die naar het onbekende zuiden doordendert: het zit allemaal al in het spel, en beter nog. Om nog maar te zwijgen over de scènes die begeleid worden door beelden van versneld voorbijtrekkende wolkenvelden of nachtelijke luchten met vallende sterren; een soort veredelde screensavers van een jaren negentig computer.
Gare de Lyon is door sterk script en spel, en een strakke montage, een spannende voorstelling geworden, die het publiek voortdurend activeert het verhaal te duiden. Het geheel voelt nog wat zwaar. Dat wordt ook versterkt door het wel erg duistere lichtplan (ontwerp: Ramuntxo Stoete), waarbij op de première de acteurs overigens vaak niet of maar half in het licht stonden. Het script biedt wel degelijk ruimte voor wat meer lichtere momenten hier en daar. Die momenten kunnen nog meer opgezocht worden; juist dan wordt ook de zwaarte nog meer invoelbaar. In de prachtige eindscène, waarin de twee geliefde elkaar dertig jaar na dato terugvinden, de ruggen tegen elkaar, handen verstrengeld, proberen ze in één ontmoeting een leven en een liefde in te halen. Tevergeefs, onmogelijk en tegelijkertijd allesbepalend. Gare de Lyon gaat over liefde, vluchten en doorgaan met het leven: universele thema’s die weliswaar niet specifiek aan de actualiteit worden gekoppeld, maar die je daar ook niet los van kan zien.
Het Rett syndroom? Wat is dat? Nooit van gehoord.
"Het Rett syndroom, wat is dat"? Een vraag die mij vaak wordt gesteld
sinds ik ambassadeur voor de Rett meisjes ben geworden. Dan ga ik vertellen
over het x-chromosoom, over ontwikkeling die stopt, over de wekenlange
huilbuien, over het getob van ouders, over de gang langs huisarts, specialist
en ziekenhuis, over diagnoses die elkaar tegenspreken, over het heen en
weer geslingerd worden tussen hoop en wanhoop, over medisch onderzoek,
oh ja, Julia Roberts zet zich ook in…je moet je winkeltje verkopen, niet
waar. Meestal volgt dan een commentaar in de trant van: "Goed, dat je dat
doet". Dat is dus het laatste waar ik op zit te wachten. Ik wil niet g
o e d zijn, niet g o e d doen!
Copyright © 2008-2017 The Official Bartho Braat Website - All rights reserved. Powered by Xenodesign